Sanningen som hämnd

För en tid sedan fick jag förslaget att fixa en hemsida för att skriva om allt jag blir arg på, vilket inbegriper sådan som skett, sker och med all sannolikhet kommer att ske. Från hemsida var inte steget långt till hämndsida. Jag ville ju ge igen på något sätt, genom att helt enkelt tala om vad som skett. Eftersom de flesta verkar föredra döden framför att utmålas i en dålig dager, kände jag att jag var på rätt väg. Jag skulle få skriva av mig lite och i bästa fall få något sagt också.

torsdag 4 februari 2010

Förhållningregler för sjukskrivna

Under diskussioner och i kommentarer i massmedia, har en del människor lämnat synpunkter på hur sjuka och sjukskrivna bör inrätta sina liv. Eftersom de så generöst delat med sig av visdom och åsikter, vill jag lämna mitt eget bidrag i form av en sammanställning. Denna kan verka förvirrande i vissa avseenden, men försök bortse från det. Det finns ju alltid människor som förstår bättre än du och jag. Listan kommer att uppdateras vartefter ny information tillförs debatten.


Långtidssjukskrivna ska inte ha:

Kakel i kök
Rostfria vitvaror. Definitivt inte med ismaskin.
Snyggt porslin
Duk på köksbordet
Städat
Plastpool till barnen
Absolut inte riktig pool
Villa
Bostadsrätt
Snygg bil
Långt hår
Snygga kläder
Barn
Djur
Trädgård
Umgängesliv
Råd att ta hjälp
Råd att betala hyra eller lån
Platt-TV
Dator


Långtidssjukskrivna ska inte göra:

Bära hem mat
Göra rent barnens plastpool
Plocka undan efter sina barn
Bära in ved eller elda med ved
Städa
Klippa gräs
Le eller skratta
Utfordra sina djur
Sköta sin trädgård
Använda dator
Skriva
Rasta hund
Äta kött
Äta god mat
Laga mat
Äta ute
Fika ute
Försöka roa sig
Fira högtider
Underhålla sina barn
Röka, dricka eller snusa
Köpa dyra flingor till sina barn
Gå till tandläkare
Köpa medicin
Gå på bio
Hyra filmer
Åka till annan ort
Promenera
Ha kontakt med yttervärlden
Ägna sig åt intressen
Ta emot ekonomisk hjälp
Bära saker
Utföra någon form av arbete


Långtidssjukskrivna ska:

Arbeta
Byta bil till skrotbil
Göra sig av med bil
Sköta ärenden gående
Sälja hus
Sälja eller överge sommarstuga
Packa
Flyttstäda
Flytta
Skaffa gratishjälp att handla
Byta till gamla vitvaror
Hyra sin bostad eller bo hos barn eller bekanta
Skaffa fosterfamilj till sina barn
Gärna leva på sina barns besparingar
Alltid se ledsna ut
Hålla sig inomhus
Skaffa gamla eller trasiga kläder
Byta till gamla möbler
Alltid ha tråkigt
Leva under existensminimum
Rehabilitera sig även om de inte kan röra sig
Se till att inte röra sig
Stå till arbetsmarknadens förfogande
Flytta dit det finns jobb, även om de inte kan få något
Promenera
Hålla sig inomhus
Röra sig långsamt
Klippa sig


Långtidssjukskrivna får alltså:

Arbeta, men endast genom anställning
Utföra arbete för arbetandets skull, men inte för egen skull eller för sina barn
Bjuda hem vänner, men inte för att ha roligt eller trevligt
Gråta
Ha ont
Vara deprimerade
Trakasseras
Förföljas
Utsättas för hot
Stötas ut från samhället
Ta sina liv, om det inte kostar samhället något

5 kommentarer:

  1. Precis! Så ska det se ut för den som inte A-R-B-E-T-A-R på grund av sjukdom eller skada. Du får inte glömma heller att långtidssjuka inte får köpa dyra flingor till sina barn. Barn till sjukskrivna ska också få känna på hur det är att ha parasiterande föräldrar. Ett sådant samhälle är verkligen eftersträvansvärt!

    SvaraRadera
  2. Tack för hjälpen. Jag antecknar det. Barnen måste man ju ta hänsyn till. Jag undrar bara... Hur kommer man handskas med graviditet vid sjukdom eller skada? Kommer långtidssjuka få ekonomisk hjälp med preventivmedel eller har man någon annan lösning? Skulle det annars betraktas som arbete, att... ja, från ritbord till färdig produkt menar jag, genom hela produktionslinan?

    Du,det här skulle kunna bli en svår nöt att knäcka för Arbetsförmedlingen. Undrar om de har hunnit tänka på det här i brådskan.

    SvaraRadera
  3. Tummar upp!
    Mycket bra lista, övertygad den kommer bli än längre så fyll på.
    Blir glad de finns personer som du

    SvaraRadera
  4. Så sant!
    Glad att jag tvärtom mot vad alla långtidssjuka tillåts göra, satte mig vid datorn och hittade hit :)
    /G

    SvaraRadera
  5. Tankeväckande lista men här är fler tips.

    Långtidssjukskrivna ska inte göra:
    Öppna käften och protestera

    Långtidssjukskrivna ska:
    Hålla käft och lida i det tysta
    Helst självsanera sig
    Klippa sig och skaffa jobb som inte ens arbetslösa kan få

    Långtidssjukskrivna får alltså:
    Mobbas av statsmakten och mediedrevet
    Förföljas av statsmakten och mediedrevet

    Logos

    SvaraRadera