Sanningen som hämnd

För en tid sedan fick jag förslaget att fixa en hemsida för att skriva om allt jag blir arg på, vilket inbegriper sådan som skett, sker och med all sannolikhet kommer att ske. Från hemsida var inte steget långt till hämndsida. Jag ville ju ge igen på något sätt, genom att helt enkelt tala om vad som skett. Eftersom de flesta verkar föredra döden framför att utmålas i en dålig dager, kände jag att jag var på rätt väg. Jag skulle få skriva av mig lite och i bästa fall få något sagt också.

tisdag 23 mars 2010

Hanne Kjöller i ännu en dikeskörning

Hur ska Hanne Kjöller förstås i den här artikeln?
Ett intressant resonemang om absolut eller relativ fattigdom urartar då hon vill delge läsaren sina egna kunskaper och uppfattningar om svensk fattigdom. Det gick mycket bättre så länge hon kunde citera andra.

Naturligtvis står vi i relation till den verklighet vi lever i. Tyvärr är det fler som likt Hanne Kjöller, jämför fattiga och utsatta svenskarnas situation med den som råder i andra delar av världen. Det är lika dumt som att anse att ditt benbrott inte gör ont bara för att någon annan brutit båda benen. Vart vill hon komma med att föra fokus från de problem vi faktiskt har här i Sverige... för att göra det till en fråga om laptops och märkesskor kontra en säck ris?

Det skulle vara väldigt intressant att höra Hanne Kjöller ta upp den där rissäcken som argument i en debatt om ekonomiskt fartblindhet, riksdagsmäns och statsanställdas löner och löneförmåner… kanske som bakgrund till samtal runt lönenivåer i det svenska näringslivet, bonusar och annat. Gör det!

Om man har råd att fylla på sitt källarförråd tio gånger under ett år så har man naturligtvis värre problem än den som inte har råd att förvara något där. Det måste vara förskräckligt… betydligt värre än att bli vräkt med hjälp av statens fogdar för att deras egna organisationer (Fk) inte klarar av sina utbetalningar… och samtidigt veta att statligt anställda och dess myndigheter inte kan stava till ansvar. (Staten ansvarsbefriade många anställda på 80-talet därför att inte hade råd att processa om alla fel de gjorde. Rätta mig om jag har fel.)
Och vad är det som är så fantastiskt med att kunna överklaga en dom då både lagstiftning och rättsväsende så ofta ignorerar individens faktiska problem eller då den som luspank inte kan få juridisk hjälp?

Att föräldrar vill att deras barn ska få samma möjligheter som andras barn eller i varje fall inte trakasseras för att de har det sämre, är knappast konstigt. Men, ska en sådan önskan innebära att fattiga människor generellt ska utmålas som en grupp som primärt lider av att de inte har en massa prylar. Vad är det Hanne Kjöller vill få fram?

Hon talar faktisk till det svenska folket och bland dessa en mängd människor som har det mycket svårt. Jag tror inte det skulle underlätta med TIO säckar ris om man är hänvisad till ett dike under den svenska vintern. Så länge man i Asien har en säck ris, är man ju faktiskt i en bättre situation än många svenska uteliggare är. Det är inte enbart dumt, det är ointelligent.

Tilläggas kan att något av det svåraste i Sverige är de dubbla budskap och den faktiska förföljelse människor är utsatta för med den svenska statens ”hjälp” och goda minne. Det är inte enbart en ekonomisk fattigdom det handlar om. Vidare kan man fråga sig hur man kan tillåta och ge sitt stöd åt en hel industri som lever högt på att de som hamnat i skuld inte kan ta sig ur den.
Jag läste om en kvinna som råkat ut för något så att hon inte kunde betala en räkning på drygt åttahundra kronor. Snabbt som ögat är man där och börjar en ren förföljelse. Efter lång tid har kvinnan gjort sitt yttersta för att göra rätt för sig. Då jag läste om det här hade hon betalat in över 16 000 kr, utan att fakturan blivit betald! Detta ger en bild av situationen i detta underbara frihetens och marknadsekonomins land!

Hanne Kjöller!
Vad är det för praktisk skillnad mellan att inte kunna äga en dator och att inte kunna använda den?
Vad menar du att en skuldsatt och prickad person eller någon med sjukdomshistorik eller en långvarigt arbetslös (som gärna hamnar i de första situationerna) har för möjligheter på arbetsmarknaden?
” Nudlar fem dagar i veckan” pratar du om. Ät det och servera dina barn det i 250 eller 500 veckor så kan du ju göra en hälsokontroll på det.

Hanne Kjöller. Det är ju du som pratar om gymnastikskor som det generella problemet och kännetecknet för dem som kallar sig fattiga i Sverige. Varför gör du det?

10 kommentarer:

  1. Mycket mycket bra skrivet, Lasse. Jag tänker lägga en länk till det här blogginlägget på Fattiga Riddares forum. Det är nog "en och annan" sjuk som fått sin ekonomi sönderslagen under åren.... men det förstår inte Hanne Kjöller. Om hon inte är ironisk förstås. Tror vi det?

    SvaraRadera
  2. Lysande formulerat! Varför är inte du skribent på DN istället för Hanne?

    SvaraRadera
  3. Tack Mannan!
    Ja du, vad ska vi tro? Nej, jag tror att hon som vissa andra inte förstår, inte kan fånga upp perspektivet.

    Vad är egentligen värst? Hur skulle de reagera inför faktum?

    Vem har lättast att backa då felaktigheter, missförhållanden eller dumma uttalanden uppdagas... den oförstående egocentrikern eller den ironiska egoisten?

    SvaraRadera
  4. Tack Jennie!
    Nu sitter jag här med heta kinder.

    SvaraRadera
  5. Jag satt härom morgonen och slötittade i tidningen.
    Vad jag läste passar sannolikt i kategorin "dikeskörning".

    Mona Sahlin lär ha kläckt ur sig: "Jag skall höja din skatt Reinfeldt."

    Meningen borde kanske ha fullföljts med ett: "för mig själv och alla andra riksdagsledamoter".

    Och för resten av alla medborgare.

    Jag hade glädjen att verkligen lyckas i mitt jobb under 2009 och få alla bitar på plats och mer därtill. Jag var glad enkom för det, men min arbetsgivare bestämde sig för att faktiskt ge mig 10% av värdet av det jag åstadkommit för företaget.

    Oväntat, men, naturligtvis mycket glädjande.

    När jag då fick pengarna igår förbyttes glädjen i någon slags trötthet och längtan bort från Sverige.

    Den svenska statskassan tog två tredjedelar av vad jag hade, som jag ser det, egentligen hade förtjänat.

    SvaraRadera
  6. Nu pratar du om två saker som jag ser det. Jag har inte läst eller hört något om uttalandet och vet inte ur vilket sammanhang det ryckts loss. Jag skriver bara ner det som först slår mig så får jag se om du tittar in igen. Det skulle vara intressant att utbyta lite tankar. Bli inte arg på mig..

    Var det menat som ett motdrag till vissa omtalade sänkningar som gynnat en mindre del av folket eller till den allmänna sänkning som kanske kan betraktas som "muta" till en betydligt större grupp? Då kan jag förstå uttalandet...

    Handlar det bara om själva uttrycket ser jag klumpsläggan som ersatt sandlådans plastspade. Var är de intelligenta och framgångsrika samtalen? Var är visdomen? Det kan vara svårt att uppfatta den i dialogerna, tycker jag.

    Ca, 66 procent av den uppskattning du fick gick till skatt! Jag antar att du inte befinner dig i det snittet normalt... (Du menar inte att beloppet var lagt på en enda månad samt utan att nyttja fördelen med pensionssparande?) Naturligtvis skulle det kännas förjäkligt… men är det verkligen nödvändigt att känna så? Lurar vi inte oss själva?

    ”All olycka börjar med en jämförelse”
    Man bör kanske se på skatterna ur två perspektiv, dels hur mycket man betalar i skatt, dels hur mycket mer än andra man får. Visst tycker jag att skatten är för hög ibland, och mycket skulle säkert kunna vinnas på att hushålla mer inom stat, kommun och landsting samt att ha lite anständigare löner i de övre och i mellanskikten.

    Om man studerat och åstadkommer mycket i sitt arbete. Hur mycket mer än andra ska man då tjäna? Kan det vara gott nog att tjäna/behålla dubbelt så mycket, om det nu är jämförelserna som är viktiga, kanske tre, fem eller tio gånger mer? Eller är det rimligt att en hyfsat högavlönad företagsledare eller högt uppsatt politiker ska kunna behålla 100 gånger mer än en låginkomsttagare för att h-n har ett roligare eller intressantare jobb. Där utöver har ju den med en hög inkomst ganska goda möjligheter att investera och exempelvis pensionsspara. Du kan kolla in resonemanget i inlägget ”En illusion om pengars storlek” under Funderingar.

    Det finns mer extrema löner eller inkomster också, där det handlar om nolltaxeringar och netton på miljoner. Om man då gör vissa jämförelser kan man ju konstatera att en mycket lågavlönad människa som kanske sliter häcken av sig på sitt arbete och har ett stort engagemang i att hjälpa andra människor kanske inte kan spara eller investera något alls. I så fall har ju den här företagsledaren eller klipparen en flera miljoner gånger högre behållning. Ja vad ska vi jämföra med då vi jämför?

    OM det var så att arbetstagarna aldrig såg något om skatterna utan endast fick se sitt netto, då skulle exempelvis en bonus på 33 000 eller 333 000 kunna kännas väldigt mycket. Kanske skulle man inte deppa så farligt över de okända överskjutande två tredjedelarna som gick i skatt?
    Nu kan jag naturligtvis inte prata om de pengar du nämner, utan bara om lite olika tankegångar man kan ha. Jag har heller ingen partipolitisk tillhörighet. Dock anser jag att det är befogat att betala en ganska hög skatt. Det ansåg jag inte förr, men jag har ändrat mig. Varför inte glädjas åt det man faktiskt får än att sörja över det man betalar i skatt och för att kunna bidra med så mycket?

    Dock.. med tanke på vilka dåliga föredömen vi har hos många av våra ledare, är det svårt att reagera annorlunda än att bli sur och besviken.

    SvaraRadera
  7. När kör inte Hanne Kjöller i diket? Har aldrig läst en ledare av henne i vilken hon inte framstår som fullkomligt enögd.

    Som tur är så är det för henne själv och DN som det är pinsamt och generande.

    /Jeanette

    SvaraRadera
  8. Jag har inte varit speciellt flitig med läsningen, får jag erkänna. Verkar inte som om jag förlorat så mycket heller. :) Vad är hon ute efter egentligen? Vad har DN för glädje av sådant?

    SvaraRadera
  9. Kul att läsa hur du uppfattade inlägget, jag har också gjort en kommentar på hennes inlägg om fattigdom.... Läs gärna...

    http://blogg.aftonbladet.se/klantskalle/2010/04/fattigdomen-i-sverige-ar-pa-sin-hojd-bokig-menar-hanne-kjoller

    SvaraRadera
  10. Kul att läsa vad du skrivit. Om hon är representativ för det borgerliga blockets politiker så säger det ju en del om det handikapp som verkar meriterande för gruppen, och vad vi har att förvänta oss av en framtid under deras ledning. Hade de tyckt annorlunda så hade vi väl kunnat läsa om det.

    SvaraRadera